lørdag 26. april 2008

Mappevurdering i skolen

Mappevurdering
Mappevurdering er en metode som kan være veldig positiv å bruke ute i skolen, ved at man kan følge sin egen, eventuelt andres, utvikling over tid. Man kan ha vanlige skriftlige tekster, muntlige tekster, bilder og film liggende i denne mappen. Det er en god måte å holde orden på arbeidende sine på. Hvis denne arbeidsformen skal fungere er det avhengig av at læreren vet hva han/ hun gjør og klarer å følge det opp med tilbakemeldinger og veiledning. ”Arbeidet er prosessorientert og krever mye av både elever og lærer.” (Mappevurdering, UDI). Blir ikke dette gjort på en skikkelig måte blir mappen bare et oppbevaringssted for arbeider og ikke en del av en aktiv læringsprosess. ”En mappe består av en systematisk samling av elevens arbeider som viser innsats, framskritt og prestasjoner innen ett eller flere områder.” (Mappevurdering, UDI).


Egne erfaringer
Mine erfaringer med mappevurdering har vært blandede. Jeg har opplevd å bruke mappevurdering i flere ulike fag på høgskolen. I et av fagene vi brukte mappevurdering fikk vi gode veiledninger flere ganger i løpet av skriveprosessen. I det andre faget fikk vi en liten kommentar ved siden av godkjent/ikke godkjent, noe jeg følte som for lite til at det hadde noen særlig hensikt. Jeg mener at hvis mappevurdering skal ha noen hensikt må det være en god dialog mellom lærer og elev/student. Mappen bør være et sted hvor man i ettertid skal kunne se sin egen utvikling i hver enkelt tekst og gjennom hele året. Det er derfor viktig at man kan redigere arbeidene sine flere ganger i prosessen.

Vurderingskriterier
Vurderingskriteriene man har i slike oppgaver bør være klare, og ikke minst bør de som skriver oppgaven vite om disse kriteriene på forhånd. I forelesningen til Hjukse om emnet ”Ikt – og læring” snakket vi noe om vurderingsformer. Det er viktig å gi både underveisvurdering og sluttvurdering. Underveisvurdering er veiledning og råd for videre jobbing med oppgaven. Det er ”nødvendig med klare eksplisitte kriterier, kriteriene må bli forstått og bli meningsfulle for deltakerne.” Hvis man skal vurdere ut fra kriterier må disse være gitt på forhånd. (04.04.2008).

Publisering på åpne nett
Publisering av arbeidstekster på åpne nett er noe jeg mener bør være frivillig. Dette på grunn av at alle ikke føler seg komfortable med at alle kan lese det man har skrevet, og føler at dette er for personlig. Det at resten av en klasse kan se hva man skriver mener jeg kan være fornuftig når elevene når en viss alder, for eksempel ungdomsskolen eller videregående skole. Hvis en slik arbeidsmetode skal brukes tidligere må det gjøres under veldig kontrollerte forhold. Jeg ser flere fordeler ved å jobbe slik, alle kan få inspirasjon av hverandre og lære av hverandres oppgaver. En ting jeg mener er viktig i forhold til å bruke en slik metode i undervisningen er at man har klare regler for hva som er tillatt og ikke på skolebloggen. Hvis man bruker en mer lukket metode som ”Fronter” eller ”It`s learning” kan man kontrollere hvem som har tilgang til hva, noe som kan føles tryggere for de som skriver og for læreren som på et vis må ha kontroll med hva som blir lagt ut.


Kilder:
- Hjukse H, forelesning 04.04.2008.
- Mappevurdering, Digitale mapper. http://www2.skolenettet.no/laringsobjekter/mappevurdering/ , utdanningsdirektoratet. Hentet ut 08.05.2008, kl: 08:25.

4 kommentarer:

Heidi sa...

Hei hei!
Først av alt: GRATULERER MED JOBB!! Så spennende!
Når det så gjelder mappevurdering må jeg bare si at jeg er helt enig med deg i at man er avhengig av at læreren følger opp med tilbakemeldinger og veiledning for at arbeidsformen skal fungere. Det er også et godt poeng at man skal kunne se sin egen utvikling, og derfor bør ha mulighet til å redigere arbeidene flere ganger! Mange gode poeng i innlegget ditt!! Vi får satse på at våre erfaringer med mappearbeid på høgskolen, både positive og negative, kan bidra til at vi blir gode mappe-lærere!!
Masse lykke til med eksamenstid!
Hilsen Heidi!!

Jeanettes lille paradis sa...

Hei Berit!
Jeg tror vi har en felles opplevelse av hvordan mappevurdering IKKE fungerer, og hva som skal til for at det skal være nyttig for oss som studenter. Jeg håper våre opplevelser hjelper oss til å bli gode på mappevurdering!

Jeg er helt enig med deg når du skriver at det er viktig at elevene kan følge sin utvikling gjennom året, og se tilbake på kommentarene og tenke at her har virkelig læreren hjulpet meg til å forbedre oppgaven.

Lykke til med "It's learning" og jobben til høsten - du blir en super lærer!

Fruen fra havet sa...

Jeg syns du har skrevet et godt "to-the-point"-innlegg om mappevurdering. Du har fått fram viktige sider, som f. eks. at det er viktig at læreren følger opp med veiledning og råd, slik at mappearbeid ikke mister sin hensikt - og kun blir et oppbevaringssted. Hjørdis Hjukse delte mange flotte tanker om emnet - som du også har fått med i innlegget ditt.

Nå har jeg vært innom og lest en del av de andres blogger, og det virker som om mange har blandede (negative) erfaringer med mappevurdering på Høgskolen. Hadde imidlertid vurderingskriteriene, som du skriver om, ligget i bunnen, hadde vi kanskje opplevd mappevurdering som litt annerledes. Nå er det vel slik at denne arbeidsformen forsåvidt er ganske ny (eller har fått sin renessanse), så kanksje er løsningen at både lærere på Høgskolen og i grunn- og videregående skole må kurses mer på dette feltet.

Publisering på nett har nok flere sider - noe du har fått fram i innlegget ditt. Du skriver at det kan være vanskelig å publisere det en har skrevet, fordi det er så personlig. Dette er jeg helt enig i. Jeg har selv rettet en del tekster for andre, og jeg syns de er tøffe som "deler med seg" av sine tanker, følelser - og uttrykksmåte. Jeg tenker imidlertid at skal en bruke en slik arbeidsform, f. eks. på en høgskole, må en venne seg til denne metoden alt fra dag 1.
Ellers er det jo, som du nevner, selvfølgelig et spørsmål om alder her: når det best kan fungere å publisere sine arbeider.

Lykke til med jobb - og mappevurdering. FOR jeg regner med at du vil ta det i bruk :-)

- tove -

PS. Du skriver godt norsk (blir en god norsklærer!!!)

Robert sa...

Hallu nubbis...
tenkte jeg skulle komentere litt på det innlegget ditt om mappevurdiering. ikke tenk på skrivefeilene..dysleksien vettu:-) jeg er enig i hva du skriver om bruk av mapper i skolen som en form for vurdering. jeg deler fult ut ditt syn ang publisering på www, kontra lukkete nett som eksempelvis fronter og it`s learning. ikke alt passer i www av slike ting mener jeg. der er det vi som lærere som må sette grensene, for hvs vi mener er riktig. ses i morgen #Noddi#

--Robert--